Hieronder kan je wat antwoorden op veelgestelde vragen vinden en tips ivm timings en aantallen voor je doopsuiker.
Nog vragen? Stel ze gerust > hello@tinnekesegers.be
Mijn werkwijze verschilt een beetje van project tot project. Vraag gerust meer uitleg en ik stuur jou een vrijblijvend mailtje met uitleg en eventuele, ook vrijblijvende, offerte. Meestal hoeft een afspraak niet meteen en kunnen we via mail heel gemakkelijk input verzamelen en aan de slag.
Specifiek voor GEBOORTEKAARTJES zit het zo:
1. STIJL ONTWERP KAARTJE: Ik vraag via mail altijd een bepaalde stijlzetting, input. Wat jullie verwachten, wat jullie graag zien of zeker niet. Kan gewoon een paar voorbeeldjes zijn, al dan niet heel specifiek. Moest je een ‘pinterest-bord’ gebruiken, ook heel gemakkelijk. Als jullie graag een gepersonaliseerde illustratie willen heb ik ook foto’s of info nodig van wie / wat ik moet tekenen natuurlijk . (Die tekening krijg je uiteraard ook apart aangeleverd als je wil, kan je bv. laten afdrukken ofzo ;-))
2. TEKST EN INFO: Jullie leveren de info aan natuurlijk, wat jullie dus allemaal op het kaartje willen (de naam, meter & peter, ziekenhuis, geboortelijst etc.). Daarna maak ik een eerste voorstelletje. Correcties kunnen uiteraard nog altijd hé, tot jullie helemaal gelukkig zijn met jullie kaartje! Ik tel geen feedbackrondes :-)
3. DRUKKER: Ik raad altijd een drukker of printshop aan in de buurt van de mensen thuis of het ziekenhuis. Dat is praktischer. Op voorhand een proefdrukje laten maken is ook wel een must van de moment dat het kaartje goed zit. Dan heb je’t is in handen en kunnen er nog eventueel kleine correcties gebeuren. Ik wil gerust met de drukker(s) communiceren, prijsoffertes opvragen voor het drukwerk (voor de duidelijkheid: mijn offerte is dus excl. drukwerk). De kostprijs van drukwerk kan ik niet inschatten op voorhand, dit hangt af van aantal, papiersoort, druk, recto verso, plooikaart, . . . maar dit regel ik dus wel samen met jullie, dat zit in mijn ‘service’ ;-). Jullie gaan gewoon langs bij de drukker van jullie keuze nadat ik alles heb gecommuniceerd en jullie moeten dan de keuzes maken qua papier enzo. Alleen het ‘leuke’ doen dus hehe ;-)
* Misschien zijn jullie wel geïnteresseerd in letterpress met eventueel goud/koper/… folie. Supermooi! Maar dit is handwerk en de drukkost ligt hierbij ook wel een stuk hoger dan gewoon geprinte kaartjes. ‘t is maar dat je ‘t weet! Ook duurt dit vaak wel ietsje langer om te drukken.
4. STANDBY: Ik zorg altijd dat ik standby ben om de datum en eventueel het gewicht en de lengte toe te voegen aan het kaartje / stickertje + het drukklaar naar de drukker te sturen. Als ik dit niet kan verzekeren zelf (door vakantie ofzo) dan zorg ik sowieso voor een backup en stuur ik mijn open bestand naar de drukker zodanig dat hij dat kan doen. Daar communiceren we uiteraard duidelijk over op voorhand hé hoe het allemaal zit dan en naar wie je dan even moet sms’en, mailen of bellen met de juiste gegevens.
5. EXTRA’S: zoals bv. babyborrelkaartjes, stickertjes en labels ofzo maak ik zeker ook. Als het ontwerpen van het kaartje vlot ging en niet teveel correcties dan reken in dit niet aan. Ik communiceer hier open over moest dit toch niet lukken binnen de uren.
6. GEBOORTECONCEPT: ik heb een webshop, (nog) geen fysieke winkel. Kijk gerust eens rond ^_^ heb je vragen? Stel ze zeker! Ik kan je altijd stalen laten zien. Als je eventueel liever eens afspreekt kan dat ook.
Ja, dat doe ik aan een uurtarief van €70 excl. BTW per uur. Gemiddeld ben ik een 3 à 4 uurtjes bezig met alles kant en klaar af te werken. Doe je het graag zelf? Dan bestel je gewoon in de webshop en komt alles naar jou toe. Maak er een fijne tijd van met familie en of vrienden/vriendinnen! De stickertjes of labels met het naampje hou je dan achter als je dat wenst he ;-)
Het drukwerk zit uiteraard niet in de ontwerpkost. Ik vraag offertes op voor je, een proefdruk bij de drukker van jouw keuze én ik kan ook voor een bijpassende envelop zorgen.
Wil je prijs weten voor specifieke drukprocessen zoals letterpress, goudfolie, blinddruk, speciaal papier, … let me know en ik zoek dat uit voor je.
De prijs hangt af van wat je wilt. Typografisch of met een illustratie en welk soort drukwerk je wil. Een basic ontwerpje is €200 excl. BTW, een full blown ontwerp met gepersonaliseerde illustratie €300 excl. BTW.
Ik regel ook een drukker voor je, als je dat wilt. Deze ‘service’ is in de prijs inbegrepen, het drukwerk zelf uiteraard niet ;-)
De basic opstartkost voor het ontwerpen van een logo, zonder huisstijl, is €400 excl. BTW.
Een bijhorende huisstijl is voor iedereen anders qua invulling. Sommigen hebben enkel een visitekaartje nodig, anderen willen ook een balpen, notitieblok, assets voor social media, een website, … Per uur is mijn prijs €70 excl. BTW.
De ene website is de andere niet, ik maak ze altijd 100% op maat uiteraard. Met of zonder webshop erbij is al een groot verschil. Het is altijd in WordPress, dan kan je nadien zelf ook kleine dingetjes wijzigen. Vraag gerust meer info en een offerte op jouw maat. De meest basic website, voor een kleine zaak of onderneming, zonder webshop, start op €1.000 excl. BTW.
inspiratie opdoen
kan al heel snel, da’s leuk ;-)
input aan ontwerper geven
± rond 5 à 6 maanden zwangerschap
adressen verzamelen
± rond 6 maanden zwangerschap
bekijken proefdruk en aantal inschatten
± rond 6 maanden zwangerschap
laatste correctie of aanvullingen + schrijven enveloppen
± rond 7 maanden zwangerschap
inspiratie opdoen
kan al heel snel, da’s leuk ook he ;-)
kiezen, uittellen en bestellen
± rond 6 maanden zwangerschap
afwerken en vullen*
± rond 7 à 8 maanden zwangerschap
*je kan de spulletjes bv. al bestickeren en klaarmaken, droogbloempjes knippen, doosjes plooien, … het vullen kan je last minute doen. Voor de suikerbonen is dit geen probleem, die zijn gelukkig lang houdbaar. Je bewaart ze wel best op een koele, droge plaats en uit het zonlicht. Snoepjes vul je best iets later, zeker in warmere periodes.
Non-food artikelen zoals badzout, bruisballetjes, parfum, … kan je uiteraard al langer op voorhand doen.
Maak een excel aan of maak -lekker oldschool- een geschreven lijst ;-)
Naam, adres, wel of niet met postzegel en schrijf er eventueel ook het aantal gezinsleden bij. Dan heb je die ook al voor de geboortegeschenkjes uit te tellen.
Begin met familie, vrienden en collega’s.
Dan denk je verder na bij welke buren je het eventueel ook in de bus wilt steken. Heb je nog kindjes? Misschien dan voor de school, (toekomstige) opvang? Ook blijft er vaak eentje in het ziekenhuis hangen, in de winkel van je geboortelijstje en op jullie werkplekken.
Vraag ook aan de grootouders, meter en peter aan wie zij extra kaartjes willen uitdelen.
Meestal wordt er 1 dingetje per gezin voorzien en 1 per kind. Maar hou er rekening mee dat sommige mensen misschien 1 per persoon nemen en dat anderen het zullen vergeten mee te nemen (happens a lot haha!).
Een 80% doopsuiker van het aantal geboortekaartjes is een goed gemiddelde dat je kan hanteren.
Je kan altijd bijbestellen bij een tekort trouwens hoor. De meeste dingetjes kan ik je binnen de week opnieuw bezorgen.
© 2021 TINY grafisch ontwerp